kallionnaisvoimistelijat.fi

Tuntikuvaukset

Tervetuloa tutustumaan tuntikuvauksiin!

Liikkua voit mm. energisen afrikkalaisen, itämaisen ja/tai terapeuttisen itämaisen tanssin tahtiin. Vai kiinnostaako Tanssimix tai Dance? Kuntojumpan lisäksi valittavissa on kehonhuollon tunteja, jotka poistavat stressiä ja auttavat sinua rauhoittamaan mielesi. Lapsille ja nuorille (alkaen 4-vuotiaat) on tarjolla Satutanssia, Junior Show ja Showtanssia. Tarkempiin tuntikuvauksiin pääset alla olevista linkeistä.

Afrikkalainen tanssi on energistä ja hauskaa liikuntaa kaikenikäisille ja -kokoisille, myös miehille! Moni on saanut siitä avun myös hartianseudun ongelmiin ja jännityksiin.

Afrikkalainen tanssi on hyvin kokonaisvaltaista, aerobista ja kuntoa kohottavaa liikuntaa, jota jokainen voi kuitenkin tehdä oman kuntonsa mukaisesti. Se on satoja vuosia vanhaa, yhä elävää ja kehittyvää perinnettä. Jokaiseen rytmiin kuuluvat tietyt tanssit ja laulut.

Alkeistunneilla opetellaan helppoja tansseja, kehon käyttöä ja rytmiikkaa. Samalla opitaan myös tanssien taustaa ja muutamia laulujakin. Etukäteistaitoja ei tarvita!

Jatkotunneilla kehitetään lisää koordinaatiota ja tanssitaan vaikeampia koreografioita.

Ylimmillä tasoilla oletetaan oppilaiden jo osaavan ja tunnistavan useita (länsi)afrikkalaisia tansseja, tunnin tempo on nopea. 

Afrotunneilla on rumpusäestystä kerran kuukaudessa. Rumpaleina toimivat Alhassane Traore ja Mohamed Bangoura.

Leidi Afro on avoimen tason tunti, jossa pääset perinteisten länsiafrikkalaisten tanssien tunnelmaan hiukan rauhallisemmalla tempolla, ilman hyppyjä. Tunti sopii kaikille jonkin verran tanssineille, myös miehille. Tunnin lopussa usein myös venyttely/rentoutus.

Leidi Afro, avoimen tason tunnilla on rumpusäestystä kerran kuukaudessa. Rumpaleina toimivat Alhassane Traore ja Mohamed Bangoura.

Dance on hauska naisellinen, avoimen tason tanssitunti, jolla buustaat itsetuntosi uudelle tasolle. Tunnilla käydään läpi eri tanssilajeja mm. cha chata, sambaa, salsaa, rumbaa, tangoa jne. Tarkoituksena on kokeilla eri tanssilajeja ja oppia niiden perusaskeleita. Koreografiassa ohjaaja näyttää myös vaihtoehdot haastavim-millekin liikkeille. Juomapullosta on apua tunnilla, koska tunnilla saat hien pintaan. Tanssikengät tai -lenkkarit ovat hyvä valinta jalkineiksi tunnille. Dance on hauska ja tehokas tanssillinen treenimuoto kaikille.

Itämainen tanssi on Lähi-Idästä kaikkialle maailmalle levinnyt sensuelli tanssi. Tunti koostuu alkulämmittelystä, liikeharjoittelusta ja tunnin lopussa venyttelystä. Tunnilla edetään osallistujien tason mukaan. Kauden loppua kohden harjoitellaan uusia ja myös haastavampia liikeyhdistelmiä eri tasot huomioiden. Tunti sopii siis aloittelijoille, kertaajille ja pidempään itämaista tanssia harrastaneille. Tervetuloa mukaan myös ne harrastajat, jotka ovat pitäneet pitkään taukoa itämaisesti tanssista.

Itämainen tanssi on aluksi lihaskuntopainotteinen liikuntamuoto, jossa keskitytään enemmän liikkeiden löytämiseen ja oman kehon tuntemiseen ja hallintaan. Harrastuksen jatkuessa pidempään itämaisen tanssin merkitys aerobisena liikuntamuotona kasvaa, koska voidaan liikkua enemmän ja nopeammalla tempolla kuin aluksi on mahdollista.

Asuusteesi sopivat normaalit sisäliikuntavaatteet; kuten esim. hame, trikoot ja T-paita, toppi, verryttelyhousut tai vastaavat asusteet. Tanssia voi joko paljain jaloin tai ohutpohjaisissa tanssi- tai jumppatossuissa. Iso huivi, jokasidotaan lantiolle korostamaan lantion liikkeitä.

Tunti on suunnattu kaikenikäisille niin naisille kuin miehille, joilla on selkä- tai hartiaongelmia, huono ryhti, ongelmia ristiselän tai lantion kanssa tai muuten jäykkä ja epämukava olo omassa kehossa. Istumatyötä tekevät saavat terapeuttisesta itämaisesta tanssista apua selän ja lonkkien jäykkyyteen.
Tunti sopii toki kenelle tahansa itämaisesta tanssista ja vahvasta keskivartalotekniikasta kiinnostuneille, sillä tanssi vahvistaa erityisesti selkää ja lantionseutua sekä lisää kehon koordinaatiokykyä ja rytmitajua. Sen lisäksi itämainen tanssi hoitaa mieltä kauniilla musiikilla.
Myös aiemmin itämaista tanssia harrastaneet ovat tervetulleita kertaamaan tuttuja liikkeitä ja löytämään kehosta aivan uusia liikeratoja.
Asusteeksi joustava vartalonmyötäinen paita, ei liian säkkimäinen, jotta omat liikkeet on helpompi hahmottaa, rennot housut, ja jalkaan sukat tai pehmeä-pohjaiset tanssitossut. Ei kenkiä. Halutessaan lanteille voi sitoa iloisenvärisen huivin.

Kuntojumppa on hauska matalan kynnyksen tunti. Tunnilla tehdään helppoa ja tehokasta aerobista lämmittelyä noin 25-30 min. Kun hiki on pinnassa ja lihakset lämpimät, jatketaan monipuolisella lihaskunto-osuudella noin 25 min. Tunnin lopussa venytellään lyhyesti. Tunnilla voidaan käyttää myös pienvälineitä.

Lihaskuntoa ja venyttelyä varten tarvitset oman jumppamaton.

Pilates on saksalais-amerikkalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan ergonomisesti oikein. Pilates parantaa ryhtiä, liikkuvuutta ja lihastasapainoa.

Pilateksen pääperiaatteet ovat hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus. Tunneilla keskitytään löytämään kehon syvät lihakset, jotka tukevat harjoittelussa pinnallisia lihaksia. Tunnilla liikkeet tehdään keskittyen hengitystä apuna käyttäen.

Asusteeksi sopivat mukavat vaatteet ja sukat jaloissa. Ota mukaan myös oma alusta!

Pilates Flow on kehoa huoltava ja vahvistava tunti, jossa myös mieli lepää. Pilateksen klassiset liikkeet luovat tuntien perustan, joita maustetaan välineillä ja erilaisilla liikkeiden yhdistelmillä. Tunnin nimi tulee tavasta suorittaa liikkeet sujuvasti peräkkäin aina liikettä pienestä suureen kasvattaen.

Tunti vahvistaa syviä vatsalihaksiasi ja keskivartaloasi, parantaa ryhtiäsi sekä pitää selkäsi terveenä. Pilates kehittää voima ja tasapainoa, huoltaa nivelet ja lihakset.

Tervetuloa huoltamaan ja vahvistamaan kehoasi sekä hetkeksi pysähtymään Pilates Flow -tunneille!

Pilatestunnin asusteeksi sopivat mukavat vaatteet. Tunnilla voi olla sukkasilla tai paljaan jaloin.  Ota mukaan myös oma alusta!

Tunnilla käymme läpi tanssisarjoja eri aikakausilta ja tanssityyleistä mm. 50- ja 60-luvun tansseja, latino- ja afrikkalais-rytmejä, aina tämän hetken tanssihitteihin asti. Sarjat ovat 3-5 minuutin pituisia ja niiden avulla lämmittelemme kehoa, nostamme sykettä ja parannamme koordinaatiota. Lopuksi venyttelemme. Sarjat vaihtuvat puolivälissä kurssia, joten ehdit hyvin opettelemaan sarjat ja pääset laajentamaan myös tanssillista liikelaajuuttasi. Kurssi sopii sekä vasta-aloittelijoille että myös kokeneille liikkujille, iästä riippumatta. Tanssisarjoja toistetaan ja opetellaan usean tunnin ajan. Tärkeintä on liikunnan ilo!

Satutanssissa harjoitellaan tanssin perustaitoja erilaisten leikkien, satujen ja mielikuvien kautta. Satutanssi ottaa vaikutteita niin baletista, nykytanssista kuin showtanssistakin. Tavoitteena on herättää tanssin kipinä, kehittää liikunnallisuutta ja musikaalisuutta, oppia toimimaan osana ryhmää ja saada esiintymiskokemusta. Sisäliikuntavaatteet sopivat satutanssiin. Vältä kuitenkin polven pituisia hameita ja röyhelöitä. Tunnilla liikutaan paljain aloin.

Junior Show -tunneilla harjoitellaan tanssin perustekniikkaa ja tutustutaan moniin eri tanssilajeihin, mm. balettiin, nykytanssiin ja hiphoppiin, pääpainon ollessa showtanssissa. Tunnit koostuvat vaihtelevista harjoitteista, tyylilajeista ja musiikeista. Tunneilla tärkeintä on hauskanpito ja tanssin ilon löytäminen. Pukeudu tunnille sisäliikuntavaatteisiin (vältä polven pituisia hameita/röyhelöitä). 

Showtanssi on näyttävä ja energinen tanssilaji 11-13-vuotiaille nuorille. Showtanssitunneilla pääset tanssimaan sydämen täydeltä. Tunneilla treenataan tanssitekniikkaa, ilmaisua, voimaa ja oman liikkeen tuottamista. Showtanssi yhdistelee baletin, jazz- ja nykytanssin sekä katutanssilajien tekniikoita. Pukeudu tunnille mukaviin ja joustaviin tanssivaatteisiin.