kallionnaisvoimistelijat.fi

Tuntikuvaukset

Tervetuloa tutustumaan tuntikuvauksiin!

Liikkua voit mm. naisellisen latinotanssin Bailan, itämaisen tai energisen afrikkalaisen tanssiin tahtiin.  Kuntojumpan lisäksi valittavissa on kehonhuollon tunteja, jotka poistavat stressiä ja auttavat sinua rauhoittamaan mielesi. Lapsille ja nuorille (alkaen 4-vuotiaat) on tarjolla satujumppaa, jumppakerhoa ja Kid-Mixiä, joka on 9-14-vuotiaiden monipuolinen liikuntaryhmä. Tarkempiin tuntikuvauksiin pääset alla olevista linkeistä.

Afrikkalainen tanssi on energistä ja hauskaa liikuntaa kaikenikäisille ja -kokoisille, myös miehille! Moni on saanut siitä avun myös hartianseudun ongelmiin ja jännityksiin.

Afrikkalainen tanssi on hyvin kokonaisvaltaista, aerobista ja kuntoa kohottavaa liikuntaa, jota jokainen voi kuitenkin tehdä oman kuntonsa mukaisesti. Se on satoja vuosia vanhaa, yhä elävää ja kehittyvää perinnettä. Jokaiseen rytmiin kuuluvat tietyt tanssit ja laulut.

Alkeistunneilla opetellaan helppoja tansseja, kehon käyttöä ja rytmiikkaa. Samalla opitaan myös tanssien taustaa ja muutamia laulujakin. Etukäteistaitoja ei tarvita!

Jatkotunneilla kehitetään lisää koordinaatiota ja tanssitaan vaikeampia koreografioita.

Ylimmillä tasoilla oletetaan oppilaiden jo osaavan ja tunnistavan useita (länsi)afrikkalaisia tansseja, tunnin tempo on nopea. 

Leidi Afro on avoimen tason tunti, jossa pääset perinteisten länsiafrikkalaisten tanssien tunnelmaan hiukan rauhallisemmalla tempolla, ilman hyppyjä. Tunti sopii kaikille jonkin verran tanssineille, myös miehille. Tunnin lopussa usein myös venyttely/rentoutus.

Baila! on hauska naisellinen latinotanssitunti, joka buustaa itsetuntosi uudelle tasolle. Tunnilla käydään läpi salsan, bachatan ja kizomban perusteita ja tehdään lyhyitä ladies style -koreografioita.

Aiempaa kokemusta latinotansseista ei tarvita. Koreografiassa on vaihtoehdot haastavammillekin liikkeille. Tervetuloa vahvistamaan feminiisistä puoltasi ja Bailaamaan! latinohittien tahtiin! Mukaan tarvitset sisäjalkineet ja juomapullon!

Itämainen tanssi on Lähi-Idästä kaikkialle maailmalle levinnyt sensuelli tanssi. Tunti koostuu alkulämmittelystä, liikeharjoittelusta ja tunnin lopussa venyttelystä. Tunnilla edetään osallistujien tason mukaan. Kauden loppua kohden harjoitellaan uusia ja myös haastavampia liikeyhdistelmiä eri tasot huomioiden. Tunti sopii siis aloittelijoille, kertaajille ja pidempään itämaista tanssia harrastaneille. Tervetuloa mukaan myös ne harrastajat, jotka ovat pitäneet pitkään taukoa itämaisesti tanssista.

Itämainen tanssi on aluksi lihaskuntopainotteinen liikuntamuoto, jossa keskitytään enemmän liikkeiden löytämiseen ja oman kehon tuntemiseen ja hallintaan. Harrastuksen jatkuessa pidempään itämaisen tanssin merkitys aerobisena liikuntamuotona kasvaa, koska voidaan liikkua enemmän ja nopeammalla tempolla kuin aluksi on mahdollista.

Asuusteesi sopivat normaalit sisäliikuntavaatteet; kuten esim. hame, trikoot ja T-paita, toppi, verryttelyhousut tai vastaavat asusteet. Tanssia voi joko paljain jaloin tai ohutpohjaisissa tanssi- tai jumppatossuissa. Iso huivi, jokasidotaan lantiolle korostamaan lantion liikkeitä.

Tunti on suunnattu kaikenikäisille niin naisille kuin miehille, joilla on selkä- tai hartiaongelmia, huono ryhti, ongelmia ristiselän tai lantion kanssa tai muuten jäykkä ja epämukava olo omassa kehossa. Istumatyötä tekevät saavat terapeuttisesta itämaisesta tanssista apua selän ja lonkkien jäykkyyteen.
Tunti sopii toki kenelle tahansa itämaisesta tanssista ja vahvasta keskivartalotekniikasta kiinnostuneille, sillä tanssi vahvistaa erityisesti selkää ja lantionseutua sekä lisää kehon koordinaatiokykyä ja rytmitajua. Sen lisäksi itämainen tanssi hoitaa mieltä kauniilla musiikilla.
Myös aiemmin itämaista tanssia harrastaneet ovat tervetulleita kertaamaan tuttuja liikkeitä ja löytämään kehosta aivan uusia liikeratoja.
Asusteeksi joustava vartalonmyötäinen paita, ei liian säkkimäinen, jotta omat liikkeet on helpompi hahmottaa, rennot housut, ja jalkaan sukat tai pehmeä-pohjaiset tanssitossut. Ei kenkiä. Halutessaan lanteille voi sitoa iloisenvärisen huivin.

Kuntojumppa on hauska matalan kynnyksen tunti, joka koostuu kolmesta osiosta.

Alkulämmittely avaa kehoa ja kohottaa kuntoa, tasapainoharjoitukset ja keppien kanssa tehtävät liikkeet tukevat ryhtiä ja koordinaatiokykyä ja lihaskunto-osiossa vahvistetaan monipuolisesti lihaksia. Tuntiin sisältyy myös rentouttava venyttely.

Askelsarjat ovat helppoja ja ilman hyppyjä, joten saat onnistumisen kokemuksia varmasti. Lihaskuntoa ja venyttelyä varten tarvitset oman jumppamaton.

Jumppatossuja tai urheilukenkiä suositellaan, mutta paljain varpainkin pärjää. Musiikki on sekoitus uudempia hittejä ja vanhoja klassikoita, ja kuntojumppaan ovat kaikki tervetulleita!

Pilates on saksalais-amerikkalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Pilates parantaa ryhtiä ja vahvistaa lantiopohjalihaksia.

Pilateksen pääperiaatteet ovat hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus. Tunneilla keskitytään löytämään kehon syvät lihakset, jotka tukevat harjoittelussa pinnallisia lihaksia. Hengitysharjoitukset ovat tärkeä osa pilatesta. Tunnilla liikkeet tehdään keskittyen hengitystä apuna käyttäen.

 Asusteeksi sopivat mukavat vaatteet ja sukat jaloissa. Ota mukaan myös oma alusta!

Pilates Flow on kehoa huoltava ja vahvistava tunti, jossa myös mieli lepää. Pilateksen klassiset liikkeet luovat tuntien perustan, joita maustetaan välineillä ja erilaisilla liikkeiden yhdistelmillä. Tunnin nimi tulee tavasta suorittaa liikkeet sujuvasti peräkkäin aina liikettä pienestä suureen kasvattaen.

Tervetuloa huoltamaan ja vahvistamaan kehoasi sekä hetkeksi pysähtymään Pilates Flow -tunneille!

Pilatestunnin asusteeksi sopivat mukavat vaatteet ja sukat jaloissa. Ota mukaan myös oma alusta!

Tunnilla käymme läpi tanssisarjoja eri aikakausilta ja tanssityyleistä mm. 50- ja 60-luvun tansseja, latino- ja afrikkalais-rytmejä, aina tämän hetken tanssihitteihin asti. Sarjat ovat 3-5 minuutin pituisia ja niiden avulla lämmittelemme kehoa, nostamme sykettä ja parannamme koordinaatiota. Lopuksi venyttelemme. Sarjat vaihtuvat puolivälissä kurssia, joten ehdit hyvin opettelemaan sarjat ja pääset laajentamaan myös tanssillista liikelaajuuttasi. Kurssi sopii sekä vasta-aloittelijoille että myös kokeneille liikkujille, iästä riippumatta. Tanssisarjoja toistetaan ja opetellaan usean tunnin ajan. Tärkeintä on liikunnan ilo!

Satujumpassa harjoitellaan tanssitekniikkaa ikä- ja taitotaso huomioiden, erilaisia perusliikuntataitoja sekä tehdään luovia harjoitteita.

Musiikki, leikinomaiset harjoitteet sekä luova tanssi-ilmaisu ovat suuri osa tunteja. Jokaisella harjoitteella on kuitenkin pedagoginen ajatus takana. Tanssitunneilla harjoitellaan sekä itsenäistä että ryhmässä toimimista.

Tanssituntien aikana työstetään myös pieni tanssiesitys, joka esitetään Kallion Naisvoimistelijoiden kauden päätösjuhlassa.

Sisäliikuntavaatteet sopivat satujumppaan. Vältä kuitenkin polven pituisia hameita ja röyhelöitä. Satujumpassa liikutaan paljain varpain.

Jumppakerhossa painotetaan yhdessä liikkumisen iloa, rentoa ilmapiiriä ja heittäytyväisyyttä. Tunneilla harjoiteltavat liikkeet ja koreografiat perustuvat tanssin, voimistelun ja akrobatian alkeisiin. Jumppakerho kehittää lasten motoriikkaa, tasapainoa, liikkuvuutta, kuntoa ja tietenkin sosiaalisia taitoja. Ryhmä esiintyy myös seuran kevät- ja joulujuhlissa.

Sisäliikuntavaatteet sopivat jumppakerhoon. Vältä kuitenkin polven pituisia hameita ja röyhelöitä. Jumppakerhossa liikutaan paljain varpain.